29 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه ی منتشر شده در ژورنالNutrients ، مصرف روزانه 60 گرم خرما یا کشمش در طی 12 هفته توسط بیماران دیابت نوع 2نه باعث بهبود شاخص های گلایسمی آنها گردید و نه تأثیر مخربی بر کنترل قند خون آنها داشت. این نشان می دهد که مصرف میوه خرما یا کشمش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2،بی خطر است.

گزارش شده است که خرما به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ارزش غذایی آن برای دیابت نوع 2 مفید است. با این حال، با توجه به محتوای قند بالای آن، نگرانی در مورد اثرات آن بر کنترل قند خون وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، الکساندرا ای. باتلر، از بخش تحقیقات کالج سلطنتی جراحان در ایرلند و بحرین و همکارانش، تأثیر میوه خرما را در مقایسه با نوعی از کشمش با بار گلایسمی یکسان، بر پارامترهای مختلف قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند، این پارامترها شامل:HbA1c  و تغییر پذیری آن، مقاومت به انسولین(IR)، قند خون ناشتا و تغییر پذیری آن، عملکرد سلول های بتا، حساسیت به انسولین(IS) و شاخص های خطر قلبی عروقی(CRP) و چربی های ناشتابودند.

برای این منظور، محققان 79 بیمارمبتلا به دیابت نوع 2(39 مرد و 40 زن) را در یک مطالعه مداخله ای، آینده نگر، تصادفی و موازی وارد کردند. به شرکت کنندگان به طور تصادفی روزانه 60 گرم خرما یا 60 گرم کشمش با شاخص گلایسمی معادل، به مدت 12 هفته در دو میان وعده ی صبح و عصر داده شد.

نتیجه اولیه، بررسی اثرات میوه خرما بر HbA1c و قند خون ناشتا و تغییر پذیری آنها در بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2در مقایسه با خوردن کشمش با همان بار گلایسمی بود. نتیجه ثانویه، تعیین این موضوع بود که آیا میوه خرما بر خطر قلبی عروقی با اندازه گیری CRP، لیپیدهای ناشتا، فشار خون و مقاومت به انسولین با ارزیابی توسط مدل هومئوستاتیک (HOMA-IR) تأثیر می گذارد یا خیر.

نتایج به شرح زیر بودند:

·        در مجموع، 61 نفر (27 زن و 34 مرد) از 79 بیمار مطالعه را تکمیل کردند.

·        محققان هیچ تفاوتی بین یا درون گروه‌ها برای قند خون ناشتا یا تغییر پذیری قند خون ناشتا، HbA1c یا تغییر پذیری آن، حساسیت به انسولین (HOMA-S)، مقاومت به انسولین(HOMA-IR)، عملکرد سلول‌های بتا(HOMA-B)، شاخص تمایل[1]، لیپیدها، فشار خون دیاستولیک (DBP) یا سیستولیک(SBP)، یا پروتئین واکنشی C نیافتند.

محققان نوشتند: کشمش و خرما حساسیت به انسولین، مقاومت به انسولین، کنترل قند خون یا عملکرد سلول‌های بتا را بهبود نمی‌بخشند، البته نتیجه ی اطمینان‌بخش این بود که نه مصرف روزانه ی ۶۰گرم کشمش و نه 60 گرم خرما اثر مضری بر کنترل قند خون این افراد به مدت ۱۲هفته نداشتند.

محققان نوشتند: "این نشان دهنده ایمنی خرما و کشمش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، با این حال، هیچ اثر مفیدی از میوه خرما بر شاخص های قلبی عروقی دردیابت نوع 2 مشاهده نشد."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/consumption-of-date-fruit-or-raisins-may-not-disturb-glycemic-control-in-diabetes-patients-study-101215

 



[1]disposition index